Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Genfortalte Bibelen – og blev anklaget for blasfemi

Under den politiske uro fortsætter blasfemianklager mod pakistanske kristne

Naja_Maishs_wife_and_family_with_TVS_TeamKristne i Pakistan bliver fortsat beskyldt for blasfemi mod islam. På det sidste har der været tre nye, separate sager. I en af grupperne, med 35 kristne, blev de kort anklaget for at have fornærmet profeten Mohammed før anklagen blev ændret til blasfemi. Ud fra beviserne ser det dog ud til at alle sagerne enten er blevet rejst for at søge personlig hævn eller hovedsageligt for at få ram på kristne på grund af deres tro.

Alle tre sager er rejst i Punjab, som er Pakistan største provins, og som også er hjemsted for flere ekstremistiske islamiske organisationer.  Det er her de fleste blasfemisager mod kristne er blevet anlagt siden de tidlige 1980ere da de kontroversielle blasfemilove blev introduceret af den daværende præsident, Zia ul-Haq.

Retten har løsladt de mistænkte mod kaution i alle tre sager, hvilket er sjældent i blasfemisager, hvilket giver anledning til at tro at anklagerne ikke er velbegrundede.

I den første sag havde en muslim anlagt en kriminalsag mod en kristen fordi han havde delt historien om Lot fra Det gamle Testamente, fra 2. Mosebog.

Hændelsen fandt sted d. 23. august i Bahawalpur, omkring 450 kilometer fra Lahore. Den 60-årige Naja Masih, boende i Bahawalpur og pensioneret fejer, sad uden for sit hus med sin nabo Shahid Mehmood, der ejer en frisørsalon på Masihs gade.

De var i gang med at diskutere ligheder mellem Koranen og Bibelen, hvorefter Masih blev anmeldt og overgivet til politiet. I politianmeldelsen der blev indgivet til The Civil Lines politistation, havde hans nabo Mehmood erklæret at Masih havde fortalt ham at ”Gud selv tog menneskelig skikkelse og viste sig for Lot, hvorefter Han fortalte ham at han skulle forlade sin landsby.” Mehmood hævdede endvidere at Masih havde såret hans religiøse følelser ved at have sagt at da Lot flygtede til Sodoma sammen med sine døtre, havde hans døtre drukket ham beruset og derefter gået i seng med ham for at sikre ham efterkommere.

Masihs kone, Nargis Bibi, fortalte World Watch Monitor at Mehmoods kone kom hen til hende efter hændelsen og fortalte hende at de kristne i kolonien burde være taknemlige for at deres hus ikke var blevet brændt ned for at have begået blasfemi. Nargis sagde at situationen var spændt i deres område efter hændelsen, så de flygtede. ”I mere end en uge fortalte politiet os ikke hvor Masih var, ” tilføjede hun. Hun sagde at da de så Masih i politiets varetægt en uge efter, sagde han at han stadig ikke kunne forstå hvorfor han blev arresteret; han havde kun forklaret hvad der stod i Bibelen.

Civil Lines viceinspektør Muhammad Ishaq, der efterforsker sagen, fortalte World Watch Monitor at det lokale politi blev informeret, lige så snart diskussionen mellem Masih og Mehmood blev til en konflikt. De fandt med det samme stedet hvor de var og arresterede Masih. ”Fordi der var fare for et angreb, blev Masih tilbageholdt på en anden politistation for hans egen sikkerheds skyld,” sagde Ishaq.

Da han fik at vide at det Masih havde delt med Mehmood, var præcis det der stod i Bibelen, sagde efterforskeren Ishaq at der ikke var nogen der havde fortalt ham det. ”Hvis det kan bevises at det som Masih sagde, er en del af hans tro, så vil der blive givet lettelse i efterforskningen,” sikrede han, men sagde så at sagen nu skulle blive afgjort i retten.

Voice Society, en organisation der arbejder for kristne, repræsenterede Masih i retten og sikrede hans frigivelse mod kaution før retssagen den 27 september.

Spørgsmålene der blev taget op i Masihs sag, er ikke nye. Pakistans Assembly of Islamic Clergy (Forsamling af islamiske Gejstlige), eller Jamiet Ulema-e-Islam, består af tre politiske blokke, hver især navngivet efter de politikere der repræsenterer dem. I 2011 krævede en af dem, Jamiat Ulema-e-Islam-Sami-ul-Haq (JUI-S), at højesteretten skulle forbyde specifikke sider af Bibelen fordi den havde blasfemisk indhold. JUI-S’s leder er senator Maulana Sami-ul-Haq, der leder Darul Uloom Haqqania, også kendt som Jihad-Universitetet. Flere elever der har gået på skolen, er nu er ledere af Taliban-gruppen, inkl. Mullah Omar.

Fordi islam tror på at alle profeter er uskyldige, syndfri og perfekte, mener JUI-S at ”flere historier er blevet sat ind i Bibelen for at anklage forskellige profeter for en række moralske forbrydelser, hvilket underminerer deres hellighed. Sådanne tilføjelser fornærmer muslimer stærkt.” Selvom JUI-S tog deres fordring tilbage, er dette én af de beskyldninger kristne stadig står til ansigt til ansigt med i Pakistan.

Kilde: WorldWatch Monitor, oversat af erhvervspraktikant Carol Commey