Sri Lanka

Bibelsmugling og -oversættelse

Vil du med til Sri Lanka – og møde forfulgte kristne?

På rejsen, der begynder den 28. oktober, har du mulighed for at møde forfulgte kristne – og give bibler til kristne der er så fattige, at de ikke har råd til at købe deres egen bibel.

Af Redaktionen

Del artikel

Af Annemarie og Lone.

Felix Rejser arrangerer, i samarbejde med Dansk Europamission, en meget spændende rejse til Sri Lanka fra den 28. oktober til den 12. november 2018.

Annemarie fra Gentofte og Lone fra Ballerup fortæller her om deres oplevelser og indtryk fra Felix-rejsen til Sri Lanka i slutningen af 2017: Sammen med den lokale guide og rejselederparret, Ellen Holst og Alex Bøge Nielsen, fik vi nogle fantastiske dage i Sri Lanka – oplevelserne var mangeartede og afvekslende – men hovedformålet med rejsen for os var at overrække Bibelen til fattige kristne i Sri Lanka.

Billede: Bibeluddelingen i Sri Lanka gjorde et stort indtryk på Annemarie og Lone.  

Dette fik vi mulighed for at være med til ved to anledninger: i Kandy, der tidligere var landets hovedstad, og et par dage senere i en landsby, der lå i bjergene, rigt omgivet af te-marker på terrasser og skrænter.

Det var en stor velsignelse og oplevelse, og vi takker vores Far i himlen for, at vi kunne få lov til at være med ved disse bibel-overrækkelser til mennesker og menigheder, som ikke selv har økonomi til at købe en bibel. 

I Kandy var det omkring 25 menighedsledere, som efter omkring 20 minutters bøn, lovsang og en hilsen fra formanden for Dansk Europamission, Niels Peder Nielsen, fik overrakt fem bibler hver. Senere fik de kasser fyldt med bibler med hjem til deres lokale kirker – smilene var store, og taknemligheden lyste ud af deres ansigter.

I Nuvara Eliya var kirken næsten fyldt til bristepunktet af børn og voksne i alle aldre, da vores bus kom – men der var afsat et par bænke til gæsterne. Lovsang, bibellæsning på de to sprog tamilsk og singalesisk og en hilsen fra Niels Peder skabte en rigtig god atmosfære for overrækkelse af biblerne. 

Her var det enkeltpersoner, som kom op og fik overrakt en bibel – fra børn ned til 5-6-årsalderen og til den ældste, der måske var ca. 70 år. Anslået 75 børn og voksne fik deres Guld med hjem, og flere bibler blev taget med af menighedsledere til andre, der ikke havde mulighed for at være med til denne festlige overrækkelse.

Foredrag om forfølgelse af kristne

Turen bød også på et meget oplysende foredrag om situationen for kristne, som ikke altid er let i landet med den utroligt smukke natur. Indtil 1950 var kirkerne fortrinsvis koncentreret i kystområderne, men efter uafhængigheden i 1972 spredte kirkerne sig ind i landet – og det oplevede nogle buddhister som et angreb og begyndte at forfølge kristne. 

Det er især i landområderne, kristne føler sig uvelkomne, og mange oplever det vanskeligt at finde et godt sted at bo, da få vil leje ud til kristne, og især præster har det vanskeligt. Mange har været nødt til at flytte rundt, og der har været situationer med både fysisk og psykisk vold over for præster.  

Billeder: Rejsedeltagerne nød Sri Lankas rige dyreliv og smukke natur.

Deltagerne så hvaler, aber og krokodiller

Der var så mange skønne og berigende oplevelser på denne tur, at det er vanskeligt at beskrive – jeg vil derfor som afslutning på min rejseberetning overlade pladsen til turens poet, Viktor, som skrev sange på turen. Her er et lille udpluk fra sangene: 

Melodi: Jeg en gård mig bygge vil. 

På safari køres ud

For at få et foto skud

Der var aber som sig skaber

Krokodiller, stor og lille

Mange fugle store små

Vilde svin vi også så

Over bølger drog vi ud

Hvaler må nu stå for skud

Rundt de føjter før de sprøjter

Ryggen skiller, vandet kilder

Halen slår et ekstra slag 

når de vender deres bag. 

Mel: Nu er jord og himmel stille

Nu er turen snart til ende

Til et smukt og dejligt land

Derfor tak jeg her vil sende

Til hver kvinde og så mand

Tak for rejselederparret

Som tog med os helt herud

Tak for tiden det har varet

Men den største TAK til Gud. 

Ny rejse i 2018

En lignende tur til Sri Lanka udbydes igen i år 28. oktober til den 12. november 2018. Kontakt Felix Rejser på 7592 2022 eller felixrejser.dk/srilanka og hør nærmere.

Du kan være med til at sikre, at en fattig kristen familie kan få mulighed for at læse i Guds ord i deres eget hjem. Det koster kun 30 kr. at give en bibel. Tak for enhver gave.

Støt Sri Lanka: Bibler til fattige kristne