Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Takkebrev fra undergrundskirken i Nordkorea 

På grund af støtte fra Dansk Europamissions givere får forfulgte kristne og andre nødlidende i Nordkorea mad og medicin. 

Takkebrev fra undergrundskirken i Nordkorea 
Åbn lyd i nyt vindue

Til trods for at Kim Jong-un og Donald Trump mødes og taler venligt sammen, har forhandlingerne endnu ikke ført til, at Nordkorea har opgivet sit atomvåbenprogram. Befolkningen har ikke mærket nogen forbedringer. Sundhedsvæsenet lider, og den offentlige fødevareforsyning har været brudt sammen i flere år. Derfor er indbyggerne i høj grad overladt til sig selv, og de er hjerteligt taknemmelige for støtten fra Dansk Europamissions givere.  

Derfor har undergrundskirken sendt dette brev:

“Jeg sender mine hilsner i Jesu Kristi navn. Du tager dig af vores fysiske og åndelige behov med kærlighed og omsorg. Vi har modtaget den store gave i form af medicin og andre fornødenheder, som du og giverne fra Danmark og andre lande har sendt.    

Hver gang vi modtager denne form for hjælp, bliver vi så overvældede over jeres omsorg – ikke kun for vores tjeneste, men også for de daglige behov i husholdningerne. I overensstemmelse med buddet om at elske sin næste som sig selv, deler medlemmerne af vores kirke medicinen med andre, der lider eller er døende.    

Vi føler et ansvar for at bygge en stærk og modstandsdygtig kirke her i Nordkorea, fordi Jesus ofrede sig med sit hellige blod på korset for kirken her i Nordkorea.  (…) Vi takker især for kirkelederne og de troende i Danmark, som sender medicin til de troende i vores undergrundskirke.   

Selvom I bor tusinder af kilometer væk fra Nordkorea og har en anden nationalitet og ikke ligner os, sender I os stadig støtte og kærlighed som brødre og søstre i Jesus Kristus, og det er til stor opmuntring for de troende i Nordkorea. Jeg beder om, at Gud må udgyde sine rigelige velsignelser og nåde over jer og dem I arbejder sammen med i tjenesten, både fysisk og åndeligt.  ” 

Ikke alene bringer hjælpen fra Danmark lægedom og opmuntring til undergrundskirken, men de kristne får også redskaber til at bringe håb og demonstrere Guds kærlighed i Nordkorea – det land i verden, hvor befolkningen er mest undertrykt, og hvor mange desuden mangler helt grundlæggende fornødenheder.  

Læs også: Interview: Mad når frem til de nordkoreanere der trænger allermest

Kristne lever ofte på samfundets bund

Det nordkoreanske samfund organiseres ud fra songbun-principperne, hvor borgernes loyalitet vurderes ud fra en række kriterier. Hvis ens forfædre for eksempel var soldater, præster eller jordbesiddere på sydkoreansk side, før eller under Koreakrigen (1950-1953), vil ens karakter og troværdighed blive betvivlet i forhold til ’ren nordkoreansk loyalitet’. Den nordkoreanske befolkning er, i grove træk, inddelt i tre grupper: 1. De loyale, 2. De vaklende og 3. De illoyale.   

Hemmelige kristne, der bliver afsløret, regnes for illoyale, da de anerkender en højere autoritet end Kim-familien, og er dermed lavt i hierarkiet. Hvis de bor i Pyongyang, bliver de efter afsonet fængselsstraf placeret i øde landområder, langt fra den mere velstående hovedstad. 

Hjertelig tak til enhver, der beder for den forfulgte kirke i Nordkorea. 

Støt Nordkorea: Medicin til forfulgte kristne og andre nordkoreanere i nød nu