Nordafrika

Oplysninger om Nordafrika

Hovedreligion: Islam

Styreform: Præsidentielt styre

Antal konvertitkristne: Ukendt

Hvordan bliver kristne chikaneret, diskrimineret og forfulgt?

Tvangsislamisering i det 7. århundrede slog kirken tilbage, men i denne tid gør Gud noget nyt i lande, der er med i Bibelen og har spillet en vigtig rolle i kirkehistorien. Eksempelvis var den betydningsfulde teolog Augustin berber, som udgjorde et af de oprindelige folk i Nordafrika. Teologen Tertulian, der opfandt ordet treenigheden, var fra Karthago i Tunesien. Origenes, der som den første udviklede systematisk teologi, var fra Egypten. Simon af Kyrene, der bar Jesu kors, var fra Libyen.

Forholdende for kristne i Nordafrika varierer fra land til land. Men ens for de fleste kristne med muslimsk baggrund er, at den største modstander er frygt. Frygt for familiens, naboers, arbejdspladens eller uddannelsesstedets reaktion på, at de er blevet kristne.
Desuden lever de fleste nordafrikanske konvertitkristne i bevidstheden om, at det kan betyde problemer med myndighederne og sågar få fysiske konsekvenser at dele deres tro med andre.
Konvertitkirken består af husmenigheder. I perioder lukker myndighederne gudstjenester, der afholdes i private hjem eller lejede lokaler, ligesom der er eksempler på, at kristne arresteres i kortere eller længere tid.
I perioder har kirken haft frihed til at mødes, og missionærer har kunnet arbejde under en række sikkerhedsforanstaltninger. I andre perioder har regeringer slået hårdt ned på kristne, arresteret dem og smidt udenlandske missionærer ud af landene. Eksempelvis har regeringen i Algeriet i flere år lukket kirker i landet.

Hvad gør Dansk Europamission

Dansk Europamission arbejder med mediemission i Nordafrika med vores to projektpartnere. Gennem medier kan evangeliet forkyndes i alle afkroge af regionen. Tusinder af muslimer hører evangeliet online og deltager i stort antal i onlinegudstjenester, produceret af vores partnere.

Den åndelige ørken begynder at blomstre overalt i Nordafrika. En af vores partnere var i 2022 vidne til den første indgåelse af et kristent ægteskab i et område i Nordafrika, hvor den sidste kristne vielse fandt sted for 1400 år siden inden islams magtovertagelse i regionen.

De kristne i Nordafrika er ofte isolerede og vi kan høre hjerteskærende beretninger om mennesker, som har været kristne i et årti, men endnu ikke har mødt en anden kristen. Årsagen er, at arbejderne er få. Bed derfor høstens Herre sende arbejdere ud til sin høst og følge op på personer, der hører om Jesus gennem medier.

Gud genopbygger sin kirke i Nordafrika

Tvangsislamisering i det 7. århundrede slog kirken tilbage, men i denne tid gør Gud noget nyt – i lande, der er med i Bibelen og har spillet en vigtig rolle…