Sri Lanka

Bibelsmugling og -oversættelse

Mohana stemples som ‘familiens sorte får’, da hun vælger at blive kristen

Til efteråret rejser ca. 20 danskere til Sri Lanka for at være med i bibeluddeling til fattige kristne. Rejsen til Sri Lanka er en tur,

Af Redaktionen

Del artikel

Til efteråret rejser ca. 20 danskere til Sri Lanka for at være med i bibeluddeling til fattige kristne. Rejsen til Sri Lanka er en tur, som er blevet til i et samarbejde mellem Felix-rejser og Dansk Europamission. Behovet for bibeldistribution er meget stort i Sri Lanka, da kristne er underlagt dyb fattigdom, hvilket betyder at de ikke selv har råd til at købe en bibel.

Gennem bibelen forstår Mohana Guds kærlighed og frelse

Et af de mennesker, der allerede har fået en bibel, er kvinden Mohana: Mohana stod over for mange store problemer, da hun tog imod Jesus som sin frelser. Som barn af en stærkt troende hindu-familie, forventedes det af hende, at hun skulle leve som en from hindu. Men efter at hun havde fundet Kristus, havde Mohana svært ved at leve op til disse forventninger.

Mohana blev hurtigt familiens sorte får og en skuffelse for hele familien. Men problemerne med familien var ikke det eneste, Mohana kæmpede med. Hun prøvede også at forstå sin himmelske Fars uendelige kærlighed og få en forståelse af frelsen, som hun netop havde modtaget.

Men selvom hun brændte efter at eje en bibel, hvor hun kunne læse om den, havde hun ikke råd til at betale de høje priser, som butikkerne i byen krævede for en bibel. Hun vidste kun, at Gud elskede hende, og det var hendes eneste styrke.

”Jeg lærte Gud at kende i en tid, hvor jeg stod over for mange problemer i mit liv. Frelserens kærlighed til mig gav mig styrke til at overvinde alle mine problemer og gå livet i møde med visheden om, at jeg er Guds barn”, fortæller Mohana, som blev ovenud lykkelig, da hendes pastor en dag tilbød hende en bibel.

”Den bibel, jeg modtog (på grund af støtte fra Dansk Europamissions givere), var en stor opmuntring for mig. Den hjalp mig med at lære Gud bedre at kende og lære mere om Hans løfter. Det var denne bibel, der hjalp mig med at forstå Guds kærlighed og tage imod Hans frelse.”

Bibelen opmuntrer Mohanas bror under sygdom

Mohana fik dog ikke kun en bibel til sig selv, men også en anden, som med tiden førte til, at hele hendes familie kom til tro på Kristus.

Det begyndte alt sammen, da hendes bror blev såret i borgerkrigen og fik ulidelige smerter. Borgerkrigen varede i mere end 25 år, kostede op mod 90.000 mennesker livet og sluttede først i 2009. Da Mohanas familie fik broren indlagt på hospitalet i Vavuniya, fik de at vide, at hvis smerterne ikke forsvandt, ville man være nødt til at amputere hans arm.

Hendes bror var på hospitalet i næsten et år, hvor han modtog behandling i et forsøg på at redde hans skadede arm. ”Vi havde ingen at støtte os til i denne svære tid. Vores familie var hjælpeløs og fattig, og vi havde ingen, der kunne hjælpe os. Det var min pastor og andre troende, der støttede os i denne tid.” Mohana fortæller, at pastoren og lederne i menigheden jævnligt besøgte hendes bror og bad for hans helbredelse.

En dag gav pastoren ham en bibel, som han begyndte at læse i, mens han var indlagt. ”Bibelen var en opmuntring for min bror midt i hans smerter og styrkede hans tro på Gud”, forklarer Mohana. ”I dag er han kommet sig helt oven på sine skader, og hele min familie er kommet til tro på Jesus”.

Hvor er det opmuntrende og rørende at læse. Findes der noget større, et menneske kan opleve, end at tage imod Jesus som sin frelser og opleve Guds kærlighed?

Du kan være en del af det, som Gud gør i Sri Lanka i denne tid. Flere og flere kommer til tro, men de nye, fattige troende har desperat brug for bibler. Tak om du vil være med til at sikre, at de fattige srilankanske kristnes ønske kan blive opfyldt. En bibel koster 30,- kr.

Støt nu