Kasakhstan

Nødhjælp og udviklingsprojekter

”Mit navn er Irina. Jeg har en fortid som narkoman. Jeg var i fængsel da nogle kristne fortalte mig om Gud.”

Dansk Europamissions givere har sikret at Irina og hendes familie fik poser med håb da de gennemgik en svær tid. Tak fordi du har hjulpet Irina og hendes familie. Billede øverst: Der er nu glæde i familien.

Af Samuel

Del artikel

Funtikova-familien skriver til modtagerne af Dansk Europamissions e-nyheder med et taknemmeligt hjerte – fra Kasakhstan, hvor kristne i stigende grad er under pres. Familien består af Vladimir og Irina og deres børn, Maria, David, Victoria, Michael og Lyuba.

Billede: Familien med en af de hvide poser der har været med til at redde familien.

HIVsmittet – med fem år tilbage at leve i

I 1996, da jeg var i fængsel, blev jeg diagnosticeret med HIV, og lægerne fortalte mig at jeg kun havde fem år tilbage at leve i. Jeg ville så gerne leve og tænkte: ”Jeg har stadig tre år tilbage af min fængselsstraf, og derefter har jeg kun to år tilbage af mit liv!”

Hver aften når jeg lagde mig til at sove, bad jeg til Gud om at Han ville give mig i hvert fald to år at leve i efter min løsladelse så jeg kunne efterlade mig noget godt i verden.

Vladimir giftede sig med Irina trods HIV – han havde tro for hendes helbredelse

Da jeg blev løsladt, tog min mor mig med i kirke. Der mødte jeg min fremtidige mand. Han stod og priste Herren, og jeg tænkte at hvis Gud havde forandret ham, så kunne han også forandre mig, for jeg vidste hvordan han havde været før han blev kristen. Min mand, Vladimir, havde også taget imod Jesus i fængslet, og sådan bragte Herren os sammen. Jeg blev overrasket over at Vladimir ikke var skræmt over min HIV-diagnose og min syndige fortid. Han sagde at alt er muligt for Gud, og at Gud ville helbrede mig, og jeg troede på ham og sagde ja til at gifte mig med ham.

Kunne Irina få børn efter 4 aborter?

Så kom der nye udfordringer. Lægerne sagde at jeg ikke kunne få børn fordi jeg tidligere havde fået fire aborter. Men Gud talte til mig i mit hjerte og sagde at Han ville velsigne min krops frugtbarhed, og jeg følte ganske sikkert at Han ville skænke mig fire børn til. Og Han holdt sit løfte.

Men min sejr kom ikke let. Jeg var nødt til at være stærk i troen for mine børns skyld for lægerne var bekymrede på grund af min HIV-diagnose.

Truet med tvungen abort

Under min graviditet med Michael truede det regionale AIDS Center med at afbrydeden. Mit hjerte var knust, og jeg vendte mig til Gud. De forberedte aborten, men pludselig skiftede lægerne fuldstændig mening og gav mig medhold, og så fødte jeg min søn Michael – det betyder ”Guds folks beskytter”.

For to år siden blev jeg syg med tuberkulose i lungerne og lymfekirtlerne. Det varede ved i syv måneder. Feberen forblev høj, og igen var jeg nødt til at sætte min lid til Gud.

Kirken hjalp med at sende mine børn til et sundhedscenter, og min mand prøvede at finde arbejde, men tjente kun lidt. På hospitalet havde jeg god mulighed for at dele Guds ord med folk, jeg fik nye venner, og nogle af dem kom til tro på Kristus, og vi har været venner lige siden. På hospitalet gennemgik jeg to store operationer og tre små, og de gik alle godt, Gud være lovet.

Kirken hjalp med hvide poser – sponsoreret af Dansk Europamissions givere

Da jeg kom hjem fra hospitalet for seks måneder siden, hentede jeg straks børnene hjem, men vores økonomiske situation var meget svær. Kirken hjalp os midlertidigt med ”hvide poser”, som er store mængder dagligvarer i en hvid pose. Det er en stor støtte for vores familie, og det hjælper os til at komme igennem denne svære tid indtil vi kan klare os selv.

Vi vil gerne sige til jer alle at vi er meget taknemmelige for den hjælp og omsorg vi har fået i vores svære situation.

Er taknemmelig for poserne med håb

Vi ser hvordan Gud passer på vores familie, og vores fem børn følger nu alle Herren og begynder så småt at tjene Gud. Vi er også meget taknemmelige for at mange familier som os får konkret hjælp i form af poser med mad og andre praktiske ting og lige som i vores eksempel virkelig ser Guds kærlighed komme til udtryk gennem Hans kirke.

Det er nu mere end 12 år siden at jeg kom ud af fængslet! 12 fantastiske år med Gud, og min drøm om at blive rig på gode gerninger bliver til virkelighed. Alt er muligt sammen med Gud.

Hjælper selv andre fattige familier

På det seneste er det blevet lagt os på sinde at vi skal hjælpe andre fattige familier gennem kirkens hjælpeprogram, så vi har meldt os til ”Hjælpende Hænder” – en tjeneste hvor vi hjælper folk med praktiske ting. Fx istandsætter vi fattige menneskers lejligheder. Vi håber på en dag at kunne købe vaskemaskiner til store, fattige familier og gøre mange andre gode ting.

Vi takker Gud for jeres medfølende hjerter og bønner for de trængende her i vores by.

Kærlige hilsner – familien Funtikova

Giv selv poser med håb til fattige og udsatte i Kasakhstan: 

Støt nu