Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:
Nordkoreanske kristne har brug for mad

Nordkoreanske kristne har brug for mad

Ledere i Nordkoreas undergrundskirke fortæller til Dansk Europamission, at livet i landet er blevet en overlevelseskamp, og ifølge FN er omkring 40 % af befolkningen underernærede. Desuden er det en forbrydelse at være kristen i Nordkorea, hvor Kim-familien har udviklet Jucheideologien, som befolkningen tvinges til at følge. Ifølge denne ideologi skal Kim Il-sung, Kim Jong-il og Kim Jong-un dyrkes som guder.

Dog er der stadig anslået 100.000 kristne i Nordkorea. De mødes i dybeste hemmelighed i deres hjem eller i bjergene. Ofte holder en person vagt, så gruppen hurtigt kan nå at skifte samtaleemne, hvis politiet kommer – og lade som om, de var samlet i en anden anledning. Afsløres kristne til møder, eller blot fordi de ejer en bibel, risikerer de grusom tortur i Nordkoreas fængsler – eller rettere koncentrationslejre, der regnes som værre end Hitlers.

De dømmes for ’forræderi mod fædrelandet’ ifølge nordkoreansk straffelov, og det skønnes, at 30.000 kristne sidder i koncentrationslejrene. Vidner fortæller, at kristne typisk hænges op i fødderne med hovedet nedad og piskes. Der er en vidneberetning om, at kristne martyrers kroppe er blevet brugt som foder for løverne i zoologisk have i Chongjin-dong, i den nordlige del af landet. Et vidne fortæller, at kristne brændes levende i fængslerne.

Til trods for forfølgelse og risiko for fængsel fortæller ledere i undergrundskirken til Dansk Europamission, hvordan de troende holder ud og finder styrke ved at læse i Bibelen, eksempelvis i Salme 121: “Jeg løfter mine øjne til bjergene, hvorfra kommer min hjælp? Min hjælp kommer fra Herren, himmelens og jordens skaber”. Det virker næsten uforståeligt, at de kan holde ud i mødet med et regime, som på flere måder udøver en umenneskelig ondskab mod sine egne borgere. Men Jesus betyder så meget for de nordkoreanske kristne, at de er villige til at betale prisen for at stå fast i troen på ham.

Du kan hjælpe de forfulgte kristne i Nordkorea. Ad hemmelige kanaler kan du sikre, at de får grøntsagsfrø, så de eksempelvis kan dyrke nærende spinat, majs, radiser og kål. Grøntsagerne kan de dyrke på deres små jordlodder.

Billedet til højre: De nordkoreanske kristne spiser ikke bare grøntsagerne selv, men de deler dem også med andre nordkoreanere i nød.

Fra undergrundskirken i Nordkorea har vi modtaget dette takkebrev:

På grund af Gud Faders beskyttelse og ledelse, Han som var, som er og som kommer, har vores undergrundskirke sikkert modtaget [antal udelades af sikkerhedshensyn] kasser med grøntsagsfrø gennem de kristne kurerer.

I har ikke kun hjulpet de nordkoreanske undergrundskristne fysisk, men også åndeligt. Jeres omsorg og kærlige støtte, inklusiv medicin og førstehjælpsudstyr, styrker de nordkoreanske undergrundskristne i Kristus. Jeres kærlige støtte opmuntrer os og giver os mod. I giver de nordkoreanske undergrundstroende kraft til at gå fremad i Kristus.

Må Gud velsigne jer

[navn udeladt af sikkerhedshensyn]

Tak om du denne jul vil give grøntsagsfrø til nordkoreanske kristne. Børns og voksnes sultne maver kan mættes – og de bliver opmuntret og styrket midt i en meget udfordrende hverdag.

De nordkoreanske kristne bruger ikke kun frøene til sig selv, men deler både dem, og grøntsagerne de dyrker, med andre nordkoreanere i nød. Dermed kan de konkret vise den kærlighed, de selv har oplevet, til andre mennesker i nød i Nordkorea.

Tak om du vil række undergrundskirken og andre nordkoreanere i nød en hjælpende hånd.

Støt Nordkorea: Mad til forfulgte kristne og andre nordkoreanere i nød nu