Ikke-kategoriseret

Kristen konvertit fra islam frikendt for anklager om evangelisering

Appelretten slog fast at der ikke var nogen beviser imod den anklagede, som kom i juridiske problemer fordi en slægtning var imod at han var konverteret til kristendommen. I Marokko kan man leve i fred som konvertit, men al evangelisering, ikke blot hvervning af konvertitter, overvåges nøje. Adskillige evangeliske kristne er blevet udvist af landet i årenes løb.

Af Redaktionen

Del artikel

En appeldomstol i Fez omstødte en dom mod en konvertit til kristendommen fra islam på grund af manglende beviser. Han var blevet dømt til 30 måneder i fængsel for påstået hvervning af konvertitter. Frikendelsen skete torsdag den 6. februar, og sagen forventes endeligt afsluttet torsdag den 13. Den anklagede, Mohamed El Baladi, 31 år, blev anholdt den 28. august i byen Ain Aicha i Taounate provinsen, cirka 80 km fra Fez, og sigtet for hvervning af konvertitter efter anklager om at han skulle have prøvet at presse to unge muslimer til at konvertere. Politiet ransagede hans hjem og beslaglagde adskillige kristne cd’er, bøger og blade. Under ransagningen hånede de El Baladi for at have forladt islam og prøvede at tvinge ham til at afsløre navnene på andre konvertitter til kristendommen.

Senere blev det afsløret at anklagen om hvervning var kommet fra El Baladis onkel, som ikke brød sig om at han var konverteret til kristendommen. Den 3. september dømte retten i Taounate El Baladi til 30 måneders fængsel og en bøde på 1500 marokkanske dirham (knap 1000 DKK). Menneskerettighedsgrupper kritiserede voldsomt dommen fordi den anklagede blev nægtet juridisk bistand og blev idømt en bøde der oversteg strafferammens maksimumsbeløb.  Straffen for at overtræde Marokkos straffelov er seks måneder til tre års fængsel og bøder på op til 500 dirham.

Det lykkedes El Baladi at forklare retten at hans samtale med de to unge muslimer ikke havde til formål at få dem til at konvertere, men at forklare dem årsagen til at han selv var konverteret. Ifølge Marokkos straffelov er det forbudt at forsøge at ”ryste en muslim i troen eller omvende ham til en anden religion”. Dog anses det normalt ikke for evangelisering blot at tale om sin tro.

I adskillige muslimske lande er der dødsstraf for frafald fra islam, og evangelisering og hvervning fordømmes. Men sådan er det ikke i Marokko. Ifølge Morning Star News, en evangelisk nyhedskanal med hovedsæde i USA, får ”en kristen konvertit der går stille med dørene, sjældent problemer fra andre end familien”. Men hvis en mere ivrig konvertit forsøger at fortælle andre om sin tro, så risikerer han at blive overvåget af politiet, især i landområder og i mindre byer.

En så liberal tolkning af islamisk lov er ret sjælden i den muslimske verden, men det forårsager ofte negative reaktioner fra fundamentalister. I 2012 udsendte Marokkos Ulema (råd af islamiske lærde) en fatwa der sagde at alle der konverterede fra islam skulle henrettes. Indtil videre er der ikke blevet fulgt op på fatwaen. Men i de senere år har regeringen udvist adskillige evangeliske kristne fra landet efter at have anklaget dem for at have prøvet at hverve konvertitter.

Kilde: AsiaNews