Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:
Forfølgelsen af nordkoreanske kristne sætter vores tro i perspektiv

Forfølgelsen af nordkoreanske kristne sætter vores tro i perspektiv

Vi har modtaget breve fra Nordkorea, hvor nordkoreanske kristne takker for medicin, sponsoreret af Dansk Europamissions givere.

Udover taknemmelighed for hjælpen emmer brevene af tro på Gud. Denne fulde tillid kan undre, når man ved, hvordan de nordkoreanske kristne forfølges for deres tro. Opdages en kristen, kan ikke blot han eller hun, men også vedkommendes familie komme i fængsel. Ud af Nordkoreas anslået 100.000 undergrundskristne er måske 30.000 i koncentrationslejre, bygget efter stalinistisk forbillede, hvor fangerne risikerer umenneskelig tortur. Der er mange eksempler på henrettelser, og at styret anvender de grusomste torturmetoder, man kan forestille sig.

I interviewet på de samme sider har jeg spurgt en af vores kontakter, aktivist og nordkoreaekspert Sang Hun Kim, fra Sydkorea, hvordan de kristne kan stå fast i troen i denne situation. Han er ikke typen, der bruger store ord, men hans svar er ikke mindre end, at den nordkoreanske kirke oplever den samme åndelige kraft, som den allerførste kirke gjorde.

Hvor er det rørende og opmuntrende at høre, hvordan Gud ved sin Helligånd også er nær de troende i Nordkorea, når de gennemlever ufattelige forfølgelser. Deres liv er dermed et stærkt vidnesbyrd for os i Vesten, som nyder en helt anden frihed og materielt har helt andre kår.

De nordkoreanske kristnes villighed til at lide for Jesus sætter vores tro i perspektiv. De viser os, hvad der virkelig har værdi her i livet – det himmelske liv, vi får del i ved tro på Jesus. De minder os om Luthers ord i salmen, Vor Gud han er så fast en borg: og tage de vort liv, gods, ære, barn og viv, lad fare i Guds navn! Dem bringer det ej gavn, Guds rige vi beholder.

Samtidig med at vi kan lære af dem, værdsætter de støtten fra os, deres kristne brødre og søstre, der har overskud til at hjælpe dem: I et takkebrev skriver de: “Både fysisk og åndeligt løfter I os op med jeres kærlige hænder. Vi værdsætter den kærlige støtte og omsorg, som I har vist med medicinen, som blev leveret”.