En dommer i Øvreegypten har stadfæstet en dom på seks års fængsel for en kristen som er under falsk anklage for “blasfemi” imod islam og for at opildne til sekterisk vold, fortæller kopterens advokat. Under høringen i Assiut den 5. april nægtede dommeren at omstøde den dom der var blevet afsagt over 49-årige Makarem Diab i byen Abnoub i Assiut-provinsen. Anklagerne stammer fra et skænderi som Diab havde i februar med Abd el Hameed, en kollega fra Deer Al Gabrawy Prep School. Anklagerne mod Diab var stærkt overdrevne ifølge hans advokat, Ahmed Sayed Gebaly, som er muslim.
“Jeg kender Makarem udmærket, for vi voksede op sammen, og jeg ved at han ikke ville gøre sådan noget”, udtalte han. “For at være helt ærlig, så har han ikke gjort noget forkert. Hvis han havde, så ville jeg have sagt det til ham.” Gebaly var overrasket over hvor meget Abd el Hameed gjorde ud af anklagerne. “Det hele var bare en almindelig diskussion”, sagde han. Skænderiet handlede blandt andet om hvor mange koner Muhammed havde og hvor mange kvinder Jesus havde været i seng med.
Ved en 10 minutter lang høring, hvor forsvarsadvokaten ikke var til stede, dømte en dommer Diab til seks år i fængsel for at have “fornærmet profeten” og “opildnet eleverne”. Diab fik en appelhøring d. 16. marts, men Abd el Hameed anstiftede voldsomme optøjer ved at samle en stor mængde muslimske advokater uden for retsbygningen, ifølge Gebaly. Advokaterne blev så ophidsede at de brød ind i retssalen under høringen og angreb Diabs advokater. De blokerede også adgangen til retssalen. Dommeren stadfæstede dommen på de seks år, men fastsatte med det samme en dato for en ny appelhøring. Gebaly sagde at dommeren udelukkende stadfæstede dommen af frygt. Ved den næste høring d. 5. april var dommen den samme, og Gebaly blev endnu en gang overrasket over dommerens beslutning. “Vi havde forventet at han ville blive løsladt og anklagerne frafaldet, men loven blev brugt forkert og nu prøver vi igen at anke sagen hvis vi får lov”, sagde Gebaly.
Sagen mod Diab er endnu et eksempel på hvordan medlemmer af det muslimske flertal i Egypten i stadig stigende grad bruger religionsbaserede love til at forfølge kristne eller endog muslimer som ikke underkaster sig en streng sunni-muslimsk fortolkning af islam.