Iran

Bibelsmugling og -oversættelse

Højtstående muslim – med aner tilbage til Mohammed – mødte Jesus i et syn

Jesus mødte muslimske Behrang i et syn. Han fortæller: Jeg så ind i Hans øjne – og jeg kunne se i Hans øjne at jeg var tilgivet. Mine øjne var derimod urene: jeg festede, så efter kvinder og havde mange kærester.

Af Samuel

Del artikel

Jeg møder Behrang i en smuk gammel have ved London i forbindelse med lanceringen af den nye bibel til Iran. Når man møder iranere som Behrang, får man en fornemmelse af den vækkelse der finder sted i Iran i disse år.

Da shahen faldt i 1979, skønnedes 500 muslimer at have konverteret til den kristne tro. Til trods for det nye præstestyres voldsomme forfølgelse af muslimer der konverterer til den kristne tro, er antallet i dag steget til ca. 360.000 mennesker, hvilket er et konservativt skøn. Mange er blevet mødt af Jesus på overnaturlig vis – og en af dem er Behrang.

Har aner tilbage til Mohammed

Behrang fortæller: Jeg er født i Iran ind i en stærkt troende muslimsk familie. Min mor og far kunne føre deres slægt tilbage til profeten Muhammed, og familien kunne derfor kalde sig ’sayed’, som betyder herre.

Behrang fortsætter: Jesus åbenbarer sig for os, så vi kan vidne for andre. Mennesker bliver nemlig forundrede når en ’sayed’ (herre) kommer til tro på Jesus. De spørger ”Hvordan kan en ’sayed’ tro på Jesus?”

Så i Jesu øjne at han var tilgivet

Jeg boede i Teheran. Jeg så Jesus fysisk i sit herliggjorte legeme. Han talte farsi, og Hans ord rystede mig. Jeg så Hans øjne – jeg kunne se i Hans øjne at jeg var tilgivet. Mit øje var urent: jeg festede og havde mange kærester.

Før dette møde med Jesus var der adskillige der havde vidnet for mig. Jeg sad for eksempel engang i en bus, og en mand satte sig ved siden af mig. Han sagde: ”Jeg ser Jesus i dit ansigt”. Jeg havde fortalt ham at jeg skulle til eksamen, og han sagde: ”Jesus vil møde dig og hjælpe dig med din eksamen”. Jeg bestod eksamen og kom ind på lægestudiet.

Behrang var en festabe

Fem år senere blev jeg en festabe og havde mange syndige forhold. Jeg begyndte også at ryge. En kvinde kom til mig. Hun sagde: ”Jeg ser Jesus i dit ansigt”. Det var anden gang jeg fik dette ord. Hun gav mig en Jesusfilm baseret på Lukasevangeliet, og min mor og søster så den. Jeg gik dog ud af huset og så den ikke, men da jeg kom hjem, så jeg at min mor og søster græd.

Hans søster var hemmeligt troende i fem år

Sidenhen vidnede en armensk tandlæge for min søster. Herefter mødte Jesus hende i en drøm. I fem år var hun hemmeligt troende i vort hjem og bad for os i familien om at vi måtte komme til tro på Jesus. Engang inviterede hun mig med i kirke, og jeg gik med hende. I kirken bad de på farsi, men som muslim var jeg vant til at bede på arabisk. Min søster sagde: ”Jesus er her, og Han lever”.

Jesus tog afhængigheden af cigaretter

Som læge ønskede jeg et bevis for at det var sandt, og jeg sagde: ”Så skal Jesus tage min trang til cigaretter”. Næste dag kunne jeg ikke røre cigaretpakken da jeg følte at jeg blev uren ved at ryge. På det tidspunkt var jeg 29 år. Jeg blev hjemme, jeg gik ikke på arbejde, men læste i Bibelen og bad i fem dage.

Han havde urene øjne og så efter kvinder

Når vi søger Ham, kommer Han. Hans ansigt skinnede som solen. Man kunne se ydmyghed i Hans ansigt. Han sagde: ”Følg mig”. Hvert ord var livsforvandlende. Jeg var en anden mand efter dette møde med Ham. Min mor, der var muslim, kunne også se en forandring. Selv mine øjne blev forandret – jeg havde urene øjne og så efter kvinder – men Jesus forvandlede mine øjne.

Jesus sagde: ”Opgiv alt, også dit arbejde som læge”. Han åbnede døren for tjeneste. Jeg mødte Samuel Yeghnazar fra Dansk Europamissions partnerorganisation og han sørgede for at jeg fik teologisk undervisning. Jesus sagde ”Følg mig”, og nu bliver mennesker helbredt, eksempelvis for tumorer, cyster forsvinder, og dæmoner farer ud af mennesker.

Dansk Europamissions givere sikrer at tusindvis af bibeldele smugles ind i Iran – så flere menneskers liv kan blive forvandlet af Jesus, ligesom Behrangs liv blev.

Du kan sende flere bibler til Iran nu. Det koster omkring 80 kroner at sikre at en bibel smugles ind i Iran. Prisen inkluderer alle udgifter til trykning, indsmugling og administration.

Støt nu