Sri Lanka

Ikke-kategoriseret

Kristne i Sri Lanka demonstrerer mod angreb

Pres på regeringen for at sikre religionsfrihed for minoriteter.

Af Redaktionen

Del artikel

Kristne samledes i Colombo den 26. januar for at demonstrere mod nye angreb på kirker og moskeer og forlangte at regeringen i Sri Lanka garanterer religionsfrihed for alle religiøse minoritetssamfund i landet. Det skriver ucanews.

”Vi påberåber os de friheder der er indeholdt i forfatningen. Frihed i tanke, samvittighed, religion og tilhørsforhold bør være muligt for alle religiøse samfund”, sagde den anglikanske biskop Dhiloraj R. Canagasabey fra Church of Ceylon, i en tale til flere end 2000 forsamlede i Christ the Living Savior katedralen i hovedstaden den 27.

”Vi forventer at retssikkerheden vil blive beskyttet, men er bekymrede for hadefulde udtalelser og opildning til had mod religiøse minoriteter”, sagde han.

”Kristne samfund kæmper for at uddanne deres børn i overensstemmelse med deres tro. Mange børn er tvunget til at lære om majoritetsreligionen (buddhisme), en klar overtrædelse af vores religiøse rettigheder”.

De kristne udgør 6,1 procent af Sri Lankas befolkning, muslimer udgør 9,7 procent, hinduer 12,6 procent og buddhister 70,2 procent. Sidste år rapporteredes der om at radikale buddhistgrupper angreb både kirker, moskeer, hindutempler, og endda buddhister der havde udtalt kritik af den stigende religiøse intolerance i landet.

Folkemængder anført af radikale buddhistmunke angreb også Assemblies of God kirken og Calvary Free Church under søndagsgudstjenesten den 12. januar i kystbyen Hikkaduwa.

”En folkemængde på over 200 mænd og kvinder, heriblandt 20 buddhistmunke, gik ind i kirken mens vi holdt gudstjeneste om morgenen og skadede bygningen og ødelagde udstyr”, fortæller pastor Perumal fra Calvary Free Church.

”Bibler og salmebøger blev brændt. Gruppen smed sten mod kirken og beskadigede bygningen. Politiet var ikke i stand til at kontrollere folkemængden og bad os om at forlade kirken omgående”, sagde han, og tilføjede at skaderne løb op i ca. $6.400.

Akmeemana Dayaratna Thero, en buddhistmunk der leder den ekstremistiske buddhistgruppe Sinhala Ravaya, sagde at medlemmer af evangeliske bevægelser har skadet den religiøse harmoni i Sri Lanka ved at konvertere buddhister til kristendommen.

”De har oprettet bedecentre i områder der hovedsageligt er buddhistiske, og opfordret buddhister til at slutte sig til dem”, sagde Thero. ”Regeringen burde ikke lukke nogen udenlandske missioner ind i landet”.

Han tilføjede at regeringen burde indføre nye love og regulativer der kan forhindre at buddhister kan konvertere til andre religioner.

I 2005 blev der første gang foreslået en anti-konversionslov i parlamentet.  Kristne ledere og evangeliske pastorer har kæmpet imod den. Loven afventer stadig godkendelse i parlamentet.

M.K.A.D.S. Gunawardena, viceminister for Buddha Sasana og religiøse anliggender, sagde at regeringen fordømmer angreb på religiøse institutioner i Sri Lanka. ”Vi arresterer de gerningsmænd der er skyldige i at angribe religiøse steder, og straffer dem ifølge loven”, sagde han.

Hvad kan du gøre?

Dansk Europamission gennemfører et bibeldistributionsprojekt, hvor der uddeles flere tusind bibler på sprogene sinhala og tamil til kristne, der er så fattige, at de ikke har midler til at købe en bibel. Ved at læse i Ordet kan forfulgte kristne blive åndeligt styrket, opmuntret og deres gudstjenester og bibelstudier beriget. Desuden vil nye kristne få åndelig føde og blive udrustet til at gøre andre til Jesu disciple.

Desuden får de fattige kristne hjælp til selvhjælp, som betyder en varig forbedring af deres situation. De får ikke almisser der fastholder dem i afhængighed af støtte fra kristne i den rige del af verden, men starthjælp så de sættes i stand til at forsørge sig selv i fremtiden.

Giv Bibler og hjælp til selvhjælp til nødlidende kristne på Sri Lanka nu. Tak for din gave. 

Støt nu

Kilde: Ucanews